Home Home Over ons Over ons Evenementen Evenementen Voertuigen Voertuigen Boekingen Boekingen Shop Shop Links Links Galerie Galerie Contact Contact Vrijwilligerswerking Vrijwilligerswerking
Over ons
Historiek Nog voor de vereniging TTO vzw. in 1978 opgericht werd, bestond er reeds al een feitelijke vereniging onder de naam ‘Club 231’. Reeds in het midden van de jaren zeventig werd door gebruik te maken van gehuurd trammaterieel van de toenmalige Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen, toeristische tramritten langs de Belgische kust georganiseerd. Mede door het succes van de voor toeristen ingelegde tramritten met oud materieel kreeg de West Vlaamse directie van de NMVB sympathie voor dit gebeuren. Omdat de doelstellingen van de NMVB eigenlijk dergelijke toeristische activiteiten niet toelieten, zochten zij een gesprekspartner teneinde dit via deze wel te kunnen doen. Dit was de echte conceptie voor hetgeen nadien de vzw TTO-Noordzee zou worden. Als logisch gevolg hiervan kon TTO-Noordzee dan, met de handtekening van de toen bevoegde minister, een exclusiviteit bekomen bij de NMVB voor het realiseren van het gestelde maatschappelijke doel. Deze toeristische exploitatie kende door de jaren heen een wisselend succes.
De oprichting van de Vlaamse Vervoersmaatschappij in 1991, en haar vernieuwde aanpak, zowel op marketing, verkoops- en exploitatiegebied, betekende eveneens voor TTO-Noordzee een nieuwe start. Na de oprichting van de VVMa/De Lijn, nam deze nieuwe maatschappij, de rechten en plichten van de NMVB als haar voorganger in West Vlaanderen over. Ook in deze nieuwe maatschappij vond in TTO-Noordzee vzw. een nieuwe belangrijke partner en talrijke nieuwe projecten zagen het daglicht. Koepelorganisatie MeTA In 2004 gaf de Vlaamse Vervoersmaatschappij/De Lijn de opdracht tot het maken van een studie voor het beheer en exploitatie van het historische materieel en daaraan verwante objecten. De Lijn deed voorheen zaken met verschillende verenigingen, die een nauwe relatie met het vervoersbedrijf hadden. Voor De Lijn was dit een onoverzichtelijke situatie. De directie wilde een vast aanspreekpunt voor museale zaken. Na veel overleg is in 2008 de koepelorganisatie Mobiliteit Erfgoed Tram en Autobus (Meta) opgericht. De koepelvereniging META verenigt organisaties, dus ook TTO-Noordzee vzw, die zich actief inzetten voor het erfgoed van het openbaar stads- en streekvervoer en vormt zo het aanspreekpunt voor de sector. Tegelijkertijd behartigt en verdedigt ze als spreekbuis de belangen van de sector.
Organisatie De vriendenkring van TTO-Noordzee vzw. bestaat allereerst uit de actieve medewerkers zelf. Zij steken veel vrije tijd in allerlei werkzaamheden. Ruim 27 actieve vrijwilligers zijn in 2012 werkzaam voor de exploitatie van de TRAM DES TIJDS.
De trambestuurders zijn afkomstig uit de Vlaamse Vervoersmaatschappij/De Lijn West Vlaanderen. Hierdoor zijn zij bekwaam in het vak en beschikken over een jarenlange ervaring. TTO-Noordzee zorgt voor een aanvullende training op de historische trams. De TTO Trambegeleiders De TTO trambegeleiders zijn er voor de veiligheid en assistentie van de trambestuurder. De TTO trambegeleiders zijn ook de gastheren (en vrouwen) voor onze reizigers. Zij geven de nodige informatie en zorgen ervoor dat de reizigers zich op de TRAM DES TIJDS thuis voelen.
De TTO-Klusploeg De TTO-Klusploeg is het kloppend hart van de vereniging en zorgt ervoor dat het historisch rollend materieel, technisch en veilig in een prima conditie blijft verkeren. Het uitvoeren van renovatiewerken aan het rollend materieel, is een nieuwe uitdaging voor de toekomst van de organisatie. Bestuur
Bestuur Zoals in elke vereniging is de raad van bestuur verantwoordelijk voor het reilen en zeilen. In de tramloods van Knokke worden grote herstellingen uitgevoerd. Het is de plek waar de vrijwilligers werken aan diverse tramrijtuigen. De stelplaats aan de Loskaai in De Panne is volledig in gebruik door TTO-Noordzee. Communicatie TTO-Noordzee voert een beleid waarin een goede communicatie en interne samenwerking hoog op de agenda staat. Vrijwilligers worden op de hoogte gehouden via een TTO-Nieuwsbrief en de TTO-Kluskrant (e-mail). De TTO-Nieuwsbrief gaat ook naar externe relaties en donateurs. Oproep naar nieuwe enthousiaste vrijwilligers Onze 27 vrijwilligers bekleden diverse functies. De grootste groep bestaat uit trambegeleiders bij de afdeling Exploitatie. Graag willen we onze werkgroepen graag uitbreiden met nieuw bloed. Ook is er behoefte aan technici, die adviseren en meewerken aan de renovatie en het bedrijfsklaar maken van het trammaterieel.
Tekst en foto’s Eddy Geuvels
Laatste update  14 oktober 2017
© Copyright by TTO-Noordzee vzw 2017

Voertuigen Gent / ETG

339
354
Contact TTO-Noordzee vzw Loskaai 15 8660 De Panne ttonoordzee.contact@gmail.com www.ttonoordzeevzw.be
Home Home Boekingen Boekingen Shop Shop Links Links Contact Contact
Historiek Nog voor de vereniging TTO vzw. in 1978 opgericht werd, bestond er reeds al een feitelijke vereniging onder de naam ‘Club 231’. Reeds in het midden van de jaren zeventig werd door gebruik te maken van gehuurd trammaterieel van de toenmalige Nationale Maatschappij van Buurtspoorwegen, toeristische tramritten langs de Belgische kust georganiseerd. Mede door het succes van de voor toeristen ingelegde tramritten met oud materieel kreeg de West‐Vlaamse directie van de NMVB sympathie voor dit gebeuren. Omdat de doelstellingen van de NMVB eigenlijk dergelijke toeristische activiteiten niet toelieten, zochten zij een gesprekspartner teneinde dit via deze wel te kunnen doen. Dit was de echte conceptie voor hetgeen nadien de vzw TTO‐Noordzee zou worden. Als logisch gevolg hiervan kon TTO‐Noordzee dan, met de handtekening van de toen bevoegde minister, een exclusiviteit bekomen bij de NMVB voor het realiseren van het gestelde maatschappelijke doel. Deze toeristische exploitatie kende door de jaren heen een wisselend succes.
De oprichting van de Vlaamse Vervoersmaatschappij in 1991, en haar vernieuwde aanpak, zowel op marketing, verkoops en exploitatiegebied, betekende eveneens voor TTO‐Noordzee een nieuwe start. Na de oprichting van de VVMa/De Lijn, nam deze nieuwe maatschappij, de rechten en plichten van de NMVB als haar voorganger in West Vlaanderen over. Ook in deze nieuwe maatschappij vond TTO‐Noordzee vzw. een nieuwe belangrijke partner en talrijke nieuwe projecten zagen het daglicht. Koepelorganisatie MeTA In 2004 gaf de Vlaamse Vervoersmaatschappij/De Lijn de opdracht tot het maken van een studie voor het beheer en exploitatie van het historische materieel en daaraan verwante objecten. De Lijn deed voorheen zaken met verschillende verenigingen, die een nauwe relatie met het vervoersbedrijf hadden. Voor De Lijn was dit een onoverzichtelijke situatie. De directie wilde een vast aanspreekpunt voor museale zaken. Na veel overleg is in 2008 de koepelorganisatie Mobiliteit Erfgoed Tram en Autobus (Meta) opgericht. De koepelvereniging META verenigt organisaties, dus ook TTO‐Noordzee vzw, die zich actief inzetten voor het erfgoed van het openbaar stads‐ en streekvervoer en vormt zo het aanspreekpunt voor de sector. Tegelijkertijd behartigt en verdedigt ze als spreekbuis de belangen van de sector. Organisatie De vriendenkring van TTO‐Noordzee vzw. bestaat allereerst uit de actieve medewerkers zelf. Zij steken veel vrije tijd in allerlei werkzaamheden. Ruim 27 actieve vrijwilligers zijn in 2012 werkzaam voor de exploitatie van de TRAM DES TIJDS.
De trambestuurders zijn afkomstig uit de Vlaamse Vervoersmaatschappij/De Lijn‐West Vlaanderen. Hierdoor zijn zij bekwaam in het vak en beschikken over een jarenlange ervaring. TTO‐Noordzee zorgt voor een aanvullende training op de historische trams. De TTOTrambegeleiders De TTO‐trambegeleiders zijn er voor de veiligheid en assistentie van de trambestuurder. De TTO‐trambegeleiders zijn ook de gastheren (‐en vrouwen) voor onze reizigers. Zij geven de nodige informatie en zorgen ervoor dat de reizigers zich op de TRAM DES TIJDS thuis voelen.
De TTOKlusploeg & Technische ploeg De TTO‐Klusploeg is het kloppend hart van de vereniging en zorgt ervoor dat het historisch rollend materieel, technisch en veilig in een prima conditie blijft verkeren. Het uitvoeren van renovatiewerken aan het rollend materieel, is een nieuwe uitdaging voor de toekomst van de organisatie.
Evenementen Evenementen